Модният
ас Любомир Стойков нарежда българките сред красавиците на Европа
Надежда
Михайлова и цар Симеон са в челната петица на нашенците с най-елегантен
стил на обличане.
Вестник
"Жълт труд", бр. 23/6-12 юни 1997 г.
Неговото лице е познато
на всички, които гледат Нова телевизия. Водещият на седмичното предаване
за мода "От игла до конец" Любомир Стойков единствен в България успя да
"отвори" вратите на световните модни салони, да ни доведе "на крака" имена-легенди,
които създават и диктуват висшата мода. Екипът му подготви и излъчи оригинални
филми-портрети за някои от най-известните дизайнери на нашето време като
Юбер да Живанши, Карден, Пако Рабан, Кензо, Сен Лоран, Лакроа, Фере, Унгаро,
Джон Галиано…
Не бяха пропуснати
и най-важните събития в развитието на българската мода. Любо е известен
с чаровния завършек на предаването, когато поднася симпатията си към зрителите.
Тя наистина е взаимна. Страстни фенове на "От игла до конец" са не само
жените, но и много мъже, решили да надничат в светая светих на модата
и да оплакнат очи в страхотните хубавици на екрана.
Той е
доцент във Факултета по журналистика и масова комуникация и в Университета
за национално и световно стопанство. Зодия Телец е. Женен, със син Калин,
който е на една годинка.
-
Наричат те моден ас. Откьде дойде любовта ти към модата?
- Това не е случайно.
Бях асистент на проф. д-р Иван Славов по вьпросите на безвкусицата в модата
и облеклото, когато той събираше материал за своята книга "Кичът". Тогава
разбрах, че твърде малко е писано за модата сериозно. Другата причина
е моят дълбоко честен и искрен интерес към жената. Тя има феноменалната
способност да избира красивото, грациозното, да подбира и съчетава цветовете.
-
Вече дойде лятото, жените се поразголнха. Как намираш българката?
- Българката е не
по-назад от второ, трето място в Европа в класацията по хубост, грациозност
и умение да се облича.
-
Коя слагаш на пьрво място?
- Италианката.
Второ, трето са за чехкинята и българката. Четох класацията на френски
социологичен институт и видях, че почти 1 към 1 моето мнение съвпада с
техните проучвания. Българката отговаря на редица стандарти за физическа,
душевна и емоционална хармония. Шапка й свалям, че в условията на икономическа,
жизнена, даже духовна криза съумява и с много малко да бъде интересна.
-
Е, е, стига си ни хвалил.
- Имам и критични
бележки. Нашата жена не умее да се вьзползва от невероятните предимства,
които дават аксесоарът и допълненията - обеци, гердани, шапки, ръкавици,
чанти...
-
Съгласна съм с теб, но не мога да си представя, че ще се блъскам в рейса
или ще мькна торбите с шапка на главата. Има нещо тъжно-смехотворно в
тая работа.
- Да, така е. Шапката
предполага лимузина, услужливи кавалери. Това е аксесоар, наситен с много
романтизъм. Българката както може за половин час да се направи принцеса,
така често ходи и размъкната. Това е упрек и към някои манекенки. Не са
добре гримирани, почистени, с направени коси. Не винаги пазят дрехите
например. Нашата жена ме дразни и с отношението си към мъжа до нея. Тя
не му помага достатъчно като консултант в начина му на обличане.
-
Неотдавна пьрвата ни дама Антонина Стоянова замина за Париж в костюм с
панталон. Това гаф ли беше или модно предизвнкателство?
- В
стила на г-жа Стоянова има стремеж към индивидуалност, но тя не е чужда
на западноевропейските стандарти за елегантност и естетичност. Приемам
панталона като еманципираност от съществуващите канони. Панталонът се
лансира много силно в официалната мода, в това число и във висшата, от
такива корифеи като Лагерфелд, Унгаро, Ив Сен Лоран, Соня Рикел. Приятно
впечатление прави, че известните ни жени се отнасят с подчертано уважение
към мараката "Произведено в България". Те обичат българската мода и я
носят с удоволствие.
-
Съгласен ли си да "поогледаме" политическия и артистичния свят, звездите
от шоубизнеса и да ги класираме по елегантност?
- Съгласен
съм, но тази класация ще бъде съвсем условна. Имам много приятелки и се
страхувам, че ще забравя някоя и ще ми се обиди. От гледна точка на силуета
и цветовете са елегантни нашите първи дами - Антонина Стоянова, Алиса
Софиянска, Елена Костова. Почитател съм на стила и вкуса, с който се облича
Надежда Михайлова. Умело комбинира компонентите на облеклото и постига
много добра хармония между прическа и грим. От бизнесдамите винаги елегантна
е била Мария Стоева. Поставям изключително високо Таня Младенова - главен
мениджър на "Цептер" у нас. Мога да изредя още Ирен Комитова - шефката
на "Орифлейм", Мая Христова - президентка на "Хрисома", Хилда Савчева
от "Рила стил". От артистите и поппевците невероятно добро впечатление
прави Лили Иванова. Повечето от облеклата й са по нейни проекти. Това,
което носи, е много актуално. Въпреки че е много младежко, страшно й отива.
В обличането си истинска перла е дизайнерката Мария Недкова, носи се добре
и актрисата Нели Топалова.
-
Да не забравяме мъжете...
- Разбира се. Певецът
Васко Петров е последователен в неокласическия стил на обличане. Много
добре избира дрехите си Радко Янкулов. Актьорът Ники Сотиров се облича
интересно - кожени дрехи, копринени ризи, дълга коса. Има мъже дизайнери,
които са като манекени - Запрян Маринов, Васко Василев, Иван Александров.
Няколко политици от новата вълна - Петър Стоянов, Иван Костов, Николай
Камов, Венци Димитров (по своему, макар че е по-екзотичен) налагат спортен
и свеж маниер не само на поведение, но и на безукорно обличане. А цар
Симеон е просто безупречен. Костюмите му, обувките, ризите, вратовръзките
- всичко е като излято.
-
Казваш, че българката е красива, но нито една наша манекенка не направи
световна кариера.
- Ще
спомена имената на няколко, които не са световни топмодели, но участват
в най-престижни ревюта - на "Шанел", на "Диор", на Феве, Армани, Валентино,
Версаче. Това са Калина Найденова, Ралица Балева, Ралица Петрова, Албена
Петрова, Вера Йорданова, Гергана Полежанова. Много е малък списькьт. Причината
е лоша импресарска и агентска дейност, липса на възможности у нас за престижно
упражняване на този труд. В България действат компромисни критерии. Вероятно
трябва да има добър дизайн, за да има и добри манекенки. Субективните
фактори също са важни. Момичетата трябва да имат образование, амбиции,
да знаят езици.
-
Гледал си много ревюта в модните столици. Koй е топмоделът, който те омагьоса?
- Наоми
Кембъл! Видях я в Лондон на 4-5 ревюта. Нещо невероятно! Всичко, писано
за нея, е вярно. Тя намагнетизирва пространството около себе си. Толкова
живот, толкова сексапил, толкова енергия! Тя е истинска скулптурка. -
Какво съкровено пазиш като спомен и впичатление от големите дизайнери?
- В хотел "Жорж Сенк" в Париж присъствах на последното ревю на Юбер дьо
Живанши. На него той се сбогува със света на модата. Тогава разговаряхме.
С очите си видях как си отива една епоха - тази на достолепните дизайнери
с тяхното невероятно обаяние и изключително изтънчена мода. Друг силен
спомен е ревюто на Алигзандър Маккуин миналата година в "Крайс Чърч" -
запустяла църква в Лондон. За първи път успях да видя какво означава на
едно място да сьединиш различни периоди от историята, висша мода, уличен
стил и от всичко това да получиш нещо неповторимо. На свое ревю в Париж
Тиери Мюглер пък беше направил истински скулптури такива богини като Джери
Хол, Карен Мулдер, Хелена Кристенсен, Ева Херцигова. Несравнимо е удоволствието
да усетиш изкусителната страстност на жената от един метър разстояние.
- Как се добираш до тези знаменитости? - Навсякъде търся българската следа.
Например Пако Рабан е идвал в България още през 50-те години. Обича българския
фолклор, веднага прави връзка със Силви Вартан. През 60-те години тя е
била топманекенка на много прочути дизайнери. С когото заговоря, първата
дума е за нея. Така беше с Пако Рабан, с Даниел Ещер. Самият Ещер е от
български произход. Beселин Йорданов пьк беше асистент на Лойд Клайн и
много ми е помагал. - Медиите обичат да си служат с изразите "светски
льв", "отбрано общество", "столичен хайлайф"... Допада ли ти всичко това?
- В по-голямата си част звучи преувеличено и деформирано. Истинските светски
люде не са светски само защото са облечени много скьпо или имат някакъв
маниер. Те са светски, защото имат богата духовност, тежат със своята
интелигентност и култура. Истинският хайлайф на България е в сянка, защото
знаем хала на българския интелектуалец. От друга страна, тези хора презират
парвенющината в съвременния български светски живот, която за съжаление
е доминираща негова характеристика. Но смятам, че независимо от упреците
в имитация и парвенющина, трябва да има светски живот. Той дава възможност
на едно общество да се вгледа даже в своята екстравагантност и недодяланост.
На първия бал в двореца през миналия век половината са били по терлици,
по вълнени чорапи, а другата половина - някаква смешна смесица. Оттогава
много неща са се променили, но други са запазили карикатурния си вид.
Но нека да вярваме на естествените регулатори, които полека-лека ще поставят
всяко нещо на мястото му.
Анели
Бачева
|