Модният ас Любомир Стойков нарежда българките сред красавиците на Европа
Надежда Михайлова и цар Симеон са в челната петица на нашенците с най-елегантен стил на обличане.
Вестник "Жълт труд", бр. 23/6-12 юни 1997 г.

Неговото лице е познато на всички, които гледат Нова телевизия. Водещият на седмичното предаване за мода "От игла до конец" Любомир Стойков единствен в България успя да "отвори" вратите на световните модни салони, да ни доведе "на крака" имена-легенди, които създават и диктуват висшата мода. Екипът му подготви и излъчи оригинални филми-портрети за някои от най-известните дизайнери на нашето време като Юбер да Живанши, Карден, Пако Рабан, Кензо, Сен Лоран, Лакроа, Фере, Унгаро, Джон Галиано…

Не бяха пропуснати и най-важните събития в развитието на българската мода. Любо е известен с чаровния завършек на предаването, когато поднася симпатията си към зрителите. Тя наистина е взаимна. Страстни фенове на "От игла до конец" са не само жените, но и много мъже, решили да надничат в светая светих на модата и да оплакнат очи в страхотните хубавици на екрана.

Той е доцент във Факултета по журналистика и масова комуникация и в Университета за национално и световно стопанство. Зодия Телец е. Женен, със син Калин, който е на една годинка.

- Наричат те моден ас. Откьде дойде любовта ти към модата?

- Това не е случайно. Бях асистент на проф. д-р Иван Славов по вьпросите на безвкусицата в модата и облеклото, когато той събираше материал за своята книга "Кичът". Тогава разбрах, че твърде малко е писано за модата сериозно. Другата причина е моят дълбоко честен и искрен интерес към жената. Тя има феноменалната способност да избира красивото, грациозното, да подбира и съчетава цветовете.

- Вече дойде лятото, жените се поразголнха. Как намираш българката?

- Българката е не по-назад от второ, трето място в Европа в класацията по хубост, грациозност и умение да се облича.

- Коя слагаш на пьрво място?

- Италианката. Второ, трето са за чехкинята и българката. Четох класацията на френски социологичен институт и видях, че почти 1 към 1 моето мнение съвпада с техните проучвания. Българката отговаря на редица стандарти за физическа, душевна и емоционална хармония. Шапка й свалям, че в условията на икономическа, жизнена, даже духовна криза съумява и с много малко да бъде интересна.

- Е, е, стига си ни хвалил.

- Имам и критични бележки. Нашата жена не умее да се вьзползва от невероятните предимства, които дават аксесоарът и допълненията - обеци, гердани, шапки, ръкавици, чанти...

- Съгласна съм с теб, но не мога да си представя, че ще се блъскам в рейса или ще мькна торбите с шапка на главата. Има нещо тъжно-смехотворно в тая работа.

- Да, така е. Шапката предполага лимузина, услужливи кавалери. Това е аксесоар, наситен с много романтизъм. Българката както може за половин час да се направи принцеса, така често ходи и размъкната. Това е упрек и към някои манекенки. Не са добре гримирани, почистени, с направени коси. Не винаги пазят дрехите например. Нашата жена ме дразни и с отношението си към мъжа до нея. Тя не му помага достатъчно като консултант в начина му на обличане.

- Неотдавна пьрвата ни дама Антонина Стоянова замина за Париж в костюм с панталон. Това гаф ли беше или модно предизвнкателство?

- В стила на г-жа Стоянова има стремеж към индивидуалност, но тя не е чужда на западноевропейските стандарти за елегантност и естетичност. Приемам панталона като еманципираност от съществуващите канони. Панталонът се лансира много силно в официалната мода, в това число и във висшата, от такива корифеи като Лагерфелд, Унгаро, Ив Сен Лоран, Соня Рикел. Приятно впечатление прави, че известните ни жени се отнасят с подчертано уважение към мараката "Произведено в България". Те обичат българската мода и я носят с удоволствие.

- Съгласен ли си да "поогледаме" политическия и артистичния свят, звездите от шоубизнеса и да ги класираме по елегантност?

- Съгласен съм, но тази класация ще бъде съвсем условна. Имам много приятелки и се страхувам, че ще забравя някоя и ще ми се обиди. От гледна точка на силуета и цветовете са елегантни нашите първи дами - Антонина Стоянова, Алиса Софиянска, Елена Костова. Почитател съм на стила и вкуса, с който се облича Надежда Михайлова. Умело комбинира компонентите на облеклото и постига много добра хармония между прическа и грим. От бизнесдамите винаги елегантна е била Мария Стоева. Поставям изключително високо Таня Младенова - главен мениджър на "Цептер" у нас. Мога да изредя още Ирен Комитова - шефката на "Орифлейм", Мая Христова - президентка на "Хрисома", Хилда Савчева от "Рила стил". От артистите и поппевците невероятно добро впечатление прави Лили Иванова. Повечето от облеклата й са по нейни проекти. Това, което носи, е много актуално. Въпреки че е много младежко, страшно й отива. В обличането си истинска перла е дизайнерката Мария Недкова, носи се добре и актрисата Нели Топалова.

- Да не забравяме мъжете...

- Разбира се. Певецът Васко Петров е последователен в неокласическия стил на обличане. Много добре избира дрехите си Радко Янкулов. Актьорът Ники Сотиров се облича интересно - кожени дрехи, копринени ризи, дълга коса. Има мъже дизайнери, които са като манекени - Запрян Маринов, Васко Василев, Иван Александров. Няколко политици от новата вълна - Петър Стоянов, Иван Костов, Николай Камов, Венци Димитров (по своему, макар че е по-екзотичен) налагат спортен и свеж маниер не само на поведение, но и на безукорно обличане. А цар Симеон е просто безупречен. Костюмите му, обувките, ризите, вратовръзките - всичко е като излято.

- Казваш, че българката е красива, но нито една наша манекенка не направи световна кариера.

- Ще спомена имената на няколко, които не са световни топмодели, но участват в най-престижни ревюта - на "Шанел", на "Диор", на Феве, Армани, Валентино, Версаче. Това са Калина Найденова, Ралица Балева, Ралица Петрова, Албена Петрова, Вера Йорданова, Гергана Полежанова. Много е малък списькьт. Причината е лоша импресарска и агентска дейност, липса на възможности у нас за престижно упражняване на този труд. В България действат компромисни критерии. Вероятно трябва да има добър дизайн, за да има и добри манекенки. Субективните фактори също са важни. Момичетата трябва да имат образование, амбиции, да знаят езици.

- Гледал си много ревюта в модните столици. Koй е топмоделът, който те омагьоса?

- Наоми Кембъл! Видях я в Лондон на 4-5 ревюта. Нещо невероятно! Всичко, писано за нея, е вярно. Тя намагнетизирва пространството около себе си. Толкова живот, толкова сексапил, толкова енергия! Тя е истинска скулптурка. - Какво съкровено пазиш като спомен и впичатление от големите дизайнери? - В хотел "Жорж Сенк" в Париж присъствах на последното ревю на Юбер дьо Живанши. На него той се сбогува със света на модата. Тогава разговаряхме. С очите си видях как си отива една епоха - тази на достолепните дизайнери с тяхното невероятно обаяние и изключително изтънчена мода. Друг силен спомен е ревюто на Алигзандър Маккуин миналата година в "Крайс Чърч" - запустяла църква в Лондон. За първи път успях да видя какво означава на едно място да сьединиш различни периоди от историята, висша мода, уличен стил и от всичко това да получиш нещо неповторимо. На свое ревю в Париж Тиери Мюглер пък беше направил истински скулптури такива богини като Джери Хол, Карен Мулдер, Хелена Кристенсен, Ева Херцигова. Несравнимо е удоволствието да усетиш изкусителната страстност на жената от един метър разстояние. - Как се добираш до тези знаменитости? - Навсякъде търся българската следа. Например Пако Рабан е идвал в България още през 50-те години. Обича българския фолклор, веднага прави връзка със Силви Вартан. През 60-те години тя е била топманекенка на много прочути дизайнери. С когото заговоря, първата дума е за нея. Така беше с Пако Рабан, с Даниел Ещер. Самият Ещер е от български произход. Beселин Йорданов пьк беше асистент на Лойд Клайн и много ми е помагал. - Медиите обичат да си служат с изразите "светски льв", "отбрано общество", "столичен хайлайф"... Допада ли ти всичко това? - В по-голямата си част звучи преувеличено и деформирано. Истинските светски люде не са светски само защото са облечени много скьпо или имат някакъв маниер. Те са светски, защото имат богата духовност, тежат със своята интелигентност и култура. Истинският хайлайф на България е в сянка, защото знаем хала на българския интелектуалец. От друга страна, тези хора презират парвенющината в съвременния български светски живот, която за съжаление е доминираща негова характеристика. Но смятам, че независимо от упреците в имитация и парвенющина, трябва да има светски живот. Той дава възможност на едно общество да се вгледа даже в своята екстравагантност и недодяланост. На първия бал в двореца през миналия век половината са били по терлици, по вълнени чорапи, а другата половина - някаква смешна смесица. Оттогава много неща са се променили, но други са запазили карикатурния си вид. Но нека да вярваме на естествените регулатори, които полека-лека ще поставят всяко нещо на мястото му.

Анели Бачева